صداهای داخل اتاق خودرو یا صداهای مزاحم کابین معمولاً به خاطر فرسودگی قطعات، لرزش، نصب نادرست یا کیفیت پایین مونتاژ به وجود می آیند. مخصوصاً در خودروهای قدیمی تر یا خودروهای داخلی که عایقکاری و کیفیت متریال ها متوسطه.
دلایل اصلی صداهای اتاق خودرو
۱. فرسودگی نوارهای لاستیکی و خارها: نوار دور در، شیشه، یا رودری با گذشت زمان خشک و پاره می شوند. همچنین خارهای رودری، داشبورد یا قابها میتوانند بشکند یا لق بشوند.
۲. لرزش قطعات پلاستیکی: لرزشهای موتور یا جاده باعث تماس و ساییدگی بین قطعات داخلی میشوند. ( مثلاً قاب ضبط با داشبورد ).
۳. شیشهها و بالابرها: لق بودن شیشه یا خرابی ریل و پیچهای بالابر باعث تقتق شیشه در حرکت میشوند.
۴. صدای موکت و کف خودرو: اگر عایق صدا زیر موکت کف یا کفپوش صندوق نباشد، لرزش و صدای لاستیکها وارد کابین میشود.
۵. صدای صندلیها یا کمربند ایمنی: ریل صندلی، ضامن ها یا حتی قلاب کمربند اگر شل یا زنگزده باشند، ممکن است صدا بدهند.
نقاطی که بیشتر صدا را تولید میکنند
ناحیه | نوع صدای معمول | دلیل |
---|---|---|
رودریها | تقتق، جیرجیر | لق بودن خارها یا نوار شیشه |
داشبورد و کنسول وسط | ویزویز، جیرجیر | برخورد قطعات یا نصب نادرست |
صندوق عقب | کوبیدن، لرزش | لق بودن زاپاس، کفپوش، یا نمد زیر صندوق |
شیشهها | صدا در حرکت یا سرعت بالا | بالابر خراب یا نوار پوسیده |
صندلیها | جیرجیر یا صدای لقلق | ریل لق یا پایههای شلشده |
روشهای رفع صداهای اتاق خودرو
۱. عایقکاری با فوم یا نوار اسفنجی: استفاده از فوم درزگیر در نقاط تماس رودری، داشبورد یا قابهای پلاستیکی.
۲. تعویض خارها و بستهای پلاستیکی: خارها معمولا ارزان هستند. بهتر است خارهای شکسته را با نوع جدیدش جایگزین کنید.
۳. اسپری سیلیکون برای نوارها: نوار دور در و شیشه را با اسپری سیلیکون نرم کنید تا جلوی صدا گرفتن را بگیرد.
۴. عایق صوتی روی کف خودرو: نصب ورقهای عایق حرارتی / صوتی ( مثل آکوستیک فوم یا نمد صنعتی ) زیر موکت کف خودرو و صندوق.
۵. بررسی ریل و بست صندلیها: سفت کردن پیچ های صندلی و بررسی ریل حرکت یا قطعاتی که لق زدند.
۶. سفت کردن قطعات داخل داشبورد: قاب ضبط، کلیدها، قاب های دکوراتیو با چسب دو طرفه نازک یا فوم چسبی عایق بشوند.
💡 نکته حرفهای:
اگر وقت دارید، یک بار کل رودری ها و داشبورد را باز کنید و پشت هر قطعهای که ممکن است به جایی برخورد داشت باشد، یک نوار اسفنجی بچسبانید. خیلی از صداها همان جا تمام میشوند.
چه موقع باید به صافکاری مراجعه کنیم؟
صداهای مزاحم در خودرو همیشه ربطی به داخل کابین یا قطعات داخلی ندارند. گاهی وقت ها منشأ صدا از بدنه، شاسی یا قسمتهای فلزی خودرو است و در این شرایط باید به صافکاری یا مکانیکی تخصصی بدنه خودرو مراجعه نمایید.
چه وقت باید برای صدا به صافکاری مراجعه کنیم؟
۱. صدای تقتق یا لقلق از بدنه هنگام عبور از دستانداز یا چاله: احتمال دارد اتصالات بدنه یا درها دچار تاب برداشتن، بازی یا لقی شده باشند. همچنین ممکن است درب ها خوب چفت نشوند یا درزگیرها بخاطر تصادف یا فشار از فرم خارج شده باشند.
۲. صدای فلزی یا کوبش از زیر خودرو: اگه از زیر ماشین صدای فلزی یا کوبش شنیدید، ممکن است سینی زیر موتور یا اگزوز لق شده باشد، قسمتی از شاسی تاب برداشته یا ورق فلزی به چیزی گیر کرده باشد.
۳. صدای ناشی از تصادفهای قدیمی: بعضی اوقات یک تصادف قدیمی، حتی جزئی، باعث میشه که درب درست بسته نشود یا با لرزش ماشین صدا بدهد و دریچه صندوق عقب یا کاپوت شل باشد و در حرکت صدا کند.
۴. صدای جیرجیر یا سایش هنگام باز و بسته کردن درب ها: ممکن است لولا یا پین دربها خشک شده یا نیاز به تنظیم داشته باشد. بعضی وقتا پینها باید تعویض شوند ( صافکار این مورد را راحت انجام میدهد ).
صافکار دقیقاً چه کاری برای رفع صدا انجام می دهد؟
- بررسی دربها، کاپوت و صندوق از نظر چفت شدن و تراز بودن
- تنظیم گونیا بودن درها و لولاها
- بررسی و اصلاح قطعات فلزی که در تماس با هم صدا میدهند
- در صورت نیاز به جوشکاری یا تعویض بخشی از بدنه یا اتصالات داخلی
- افزودن ضربهگیر لاستیکی در درزها یا گوشههای در و صندوق
نکات کاربردی
اگر صدایی که میشنوید فلزی است:
با تکان دادن بدنه ایجاد میشود ( نه قطعات داخلی )
با فشار دادن درب یا صندوق قطع میشود
در این شرایط حتماً سری به صافکاری بزنید، مخصوصاً اگر سابقه تصادف یا فشار روی بدنه داشتید.
چک لیست بررسی صداهای اتاق خودرو
شیشهها و دربها:
نوارهای دور شیشه خشک یا پاره نیستند؟
شیشهها لق نمیزنند یا در بالا کامل چفت میشوند؟
خارهای رودری سالم و محکم هستند؟
صدای باد یا سوت از اطراف درب حس نمیکنید؟
رودری و قطعات داخلی در:
خارهای رودری شکسته یا شل نیستند؟
بین رودری و فلز در نوار اسفنجی قرار دادید؟
صدای تقتق با فشار دادن رودری قطع میشود؟
داشبورد و کنسول وسط:
قاب دور ضبط، تهویه و داشبورد لق نیستند؟
صدای جیرجیر یا لرزش موقع حرکت وجود دارد؟
از نوار چسب یا فوم نرم پشت قابها استفاده کردید؟
صندلیها و کمربندها:
صندلیها روی ریل لق نمیزنند؟
پیچها و پایهها را سفت کردید؟
قلاب کمربند یا سگک در حرکت صدا نمیدهند؟
صندوق عقب و کف خودرو:
زاپاس، جک و ابزارها خوب محکم شدند؟
کفپوش صندوق یا صندلی عقب لرزش ندارد؟
از نمد، موکت یا عایق صوتی استفاده کردید؟
بدنه و دربها ( مخصوص صافکاری ):
دربها، کاپوت یا صندوق کامل چفت میشوند؟
ضربهگیرهای لاستیکی درها سالم هستند؟
صدای تقتق بدنه توی چاله یا دستانداز میشنوید؟
نتیجه گیری
صداهای درون ماشین معمولاً نتیجه فرسودگی قطعات، لرزشهای ناشی از جاده، نصب نادرست اجزای داخلی و یا آسیبهای بدنه بر اثر تصادف هستند. این صداها میتوانند از بخشهایی مثل رودری، داشبورد، شیشهها، صندلیها یا حتی بدنه و شاسی خودرو ایجاد شوند.
برای رفع این مشکل، باید ابتدا منبع صدا شناسایی شده و سپس با تعویض خارها، نصب نوارهای اسفنجی، عایقکاری داخلی، یا در صورت نیاز مراجعه به صافکار جهت تنظیم بدنه و درها، نسبت به حذف آن اقدام کرد تا فضای کابین آرام و بدون مزاحمت صوتی فراهم شود.
سوالات رایج در مورد صداهای اتاق خودرو و روش های رفع آن
چرا رودری ماشین صدا میدهد؟
پاسخ: معمولاً به خاطر شکستگی خارهای پلاستیکی، لق بودن پنل داخلی یا خشکی نوار شیشه است.
راه حل: خارها را تعویض کنید، پشت رودری نوار اسفنجی بچسبانید، و نوار شیشه را با اسپری سیلیکون نرم کنید.
شیشه در حرکت صدا میدهد. مشکل چیست؟
پاسخ: علتش معمولاً شل بودن ریل بالابر یا خرابی خارهای نگهدارنده شیشه است.
راه حل: رودری رو باز کنید، ریل شیشه و پیچها رو سفت کنید، و اگه خار شکسته است، آن را تعویض کنید.
داشبورد و کنسول وسط صداهای تقتق یا جیرجیر میدهند. چه کاری انجام دهم؟
پاسخ: صدا از برخورد قطعات پلاستیکی لق یا شُل با همدیگر است.
راه حل: پشت قابها و لبهها نوار فوم یا چسب درزگیر نرم بچسبانید تا از لرزش جلوگیری شود.
چطور صداهای کف ماشین و صندوق عقب را کم کنم؟
پاسخ: این صداها معمولاً از لرزش بدنه، برخورد ابزارها یا نبود عایق زیر موکت هستند.
راه حل: ورقهای عایق صوتی یا نمد صنعتی زیر موکت یا کفپوش نصب کنید و زاپاس و ابزارها را سفت و مرتب بچینید.
چه وقت باید برای صدای اتاق خودرو به صافکاری مراجعه کنیم؟
پاسخ: اگر صدا از دربها، کاپوت، صندوق یا بدنه می آید ( مثلاً صدای فلزی یا کوبش موقع عبور از دستانداز )، احتمال تاببرداشتن یا لق بودن اتصالات بدنه وجود دارد.
راه حل: صافکار باید لولاها، درزگیرها و گونیا بودن درها را بررسی و تنظیم کند.