در کارشناسی خرید و فروش خودرو دست دوم، مفاهیم رنگ به وضعیت بدنه و اتاق خودرو از نظر آسیب ها و تعمیرات اشاره دارند. بنابراین در خرید خودرو باید این مورد جدی گرفته شود، چرا که سطح رنگ شدگی خودرو می تواند با شدت تصادفی که در گذشته داشته مرتبط باشد. برای مثال ممکن است شاسی خودرو ضربه خورده باشد. موردی که در کاهش قیمت خودرو تاثیرگذار است.
در ادامه با توضیحات مفاهیم پرکاربرد حوزه کارشناسی رنگ خودرو، با مجله اینترنتی خودرو آموز همراه باشید.
۱. بی رنگ یا بدون رنگ
به خودرویی گفته می شود که بدنه آن هیچ گونه رنگ آمیزی مجدد نداشته باشد و رنگ بدنه کاملاً فابریک کارخانه باشد. معمولا رنگ شدگی سپرهای خودرو رنگ محسوب نمی شود و می توان آن ها را هم بدون رنگ نامید.
این خودروها معمولاً بیشترین ارزش را در بازار دارند. به غیر از سپرها، حتی کوچک ترین قسمت رنگشده باعث میشود خودرو دیگر « بدون رنگ » محسوب نشود.
۲. بدون خط و خش
این عبارت نشان دهنده این است که خودرو هیچ گونه خط، خش یا اثر ضربه روی بدنه ندارد.
معمولاً برای خودروهای نو یا کم کارکرد به کار میرود. ممکن است بدنه خودرو بدون رنگ باشد، اما دارای خط و خش های جزئی باشد.
۳. آب رنگ
به رنگآمیزی بسیار جزئی و سطحی اشاره دارد که معمولاً برای پوشاندن خراش ها یا خط های کوچک انجام میشود. دلیل آن می تواند ساییدن شدن خودرو به جایی به صورت خفیف باشد.
این نوع رنگآمیزی تأثیر چندانی بر ارزش خودرو ندارد، اما در گزارش کارشناسی ذکر میشود.
۴. لکه رنگ
اطلاعات درباره تعداد لکههای رنگ یکی از معیارهای مهم در تعیین قیمت و سلامت خودرو محسوب میشود. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید، کارشناسی دقیق انجام شود.
یک لکه رنگ:
به معنای رنگشدن بخشی از خودرو است، معمولاً یک قطعه مانند درب، گلگیر، یا کاپوت. این رنگشدگی میتواند به دلیل خطوخش عمیق، مالیدگی، یا ضربه جزئی باشد که نیازی به تعویض قطعه نداشته است.
دو لکه رنگ:
نشاندهنده رنگشدن دو بخش یا قطعه مجزا از بدنه خودرو است. این معمولاً نشاندهنده آسیب بیشتری نسبت به حالت یک لکه است اما همچنان خودرو میتواند از نظر ساختاری سالم باشد.
سه لکه رنگ:
به معنای رنگشدن سه قسمت مختلف از بدنه خودرو است. این حالت ممکن است به دلیل تصادفات متوسط باشد، اما معمولاً قطعات ترمیم شده هنوز قابل استفاده هستند.
۵. دوررنگ
این اصطلاح به خودرویی اشاره دارد که بیشتر بخشهای بدنه آن رنگ آمیزی شده است، اما اسکلت اصلی و سقف خودرو سالم هستند و رنگآمیزی نشدهاند. این وضعیت اغلب به دلیل تصادف های متوسط یا رنگ آمیزی خودرو برای زیبایی رخ میدهد.
خودروی دوررنگ نسبت به خودروهای بدون رنگ یا یک لکه رنگ، ارزش کمتری دارد. البته قیمت آن با توجه به نظر کارشناس خودرو از علت دوررنگ بودن (تصادف یا زیبایی) می تواند کمتر یا بیشتر باشد.
۶. کامل رنگ
به خودرویی گفته میشود که تمام قسمتهای بدنه آن رنگآمیزی شده است. این حالت معمولاً به دلیل تصادفات شدید یا فرسودگی بدنه خودرو اتفاق میافتد. خودروهایی که کامل رنگ شدهاند، کمترین ارزش را در میان این دسته بندی ها دارند.
از آنجایی که خرید این نوع خودروها کمی ریسکی است، حتما باید توسط کارشناس مورد بررسی قرار بگیرند. زیرا ممکن است به دلیل تصادف شدید، صافکاری و کامل رنگ شده باشد.
نکات مهم رنگ خودرو
ارزش خودرو: خودروهایی که لکههای رنگ دارند، معمولاً ارزش کمتری نسبت به خودروهای بدون رنگ دارند.
علت رنگشدگی: کارشناسان خودرو بررسی میکنند که آیا رنگشدگی به دلیل تصادف سطحی بوده یا ضربهای جدی به بدنه و شاسی وارد شده است.
تأثیر در ایمنی: اگر رنگشدگی فقط در حد زیبایی باشد و بدنه دچار تغییرات ساختاری نشده باشد، تأثیر مستقیمی بر ایمنی خودرو ندارد.
نکته:
برای اطمینان از وضعیت رنگ بدنه، بهتر است از کارشناس خودرو استفاده کنید، زیرا مواردی مانند آبرنگ یا لکه رنگ ممکن است با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نباشد.
ابزارهایی مانند آهنربای قلمی یا دستگاه ضخامت و تراکم سنج می تواند در تشخیص بهتر رنگ شدگی قسمت های مختلف خودرو به ما کمک کنند. البته دستگاه ضخامت سنج بدلیل دقت بالاتر و همچنین سنجش تراکم رنگ اطلاعات بهتری به ما ارائه می دهد.