یکی از موضوعات مهم در امتحان اصلی آیین نامه رانندگی، مبحث فنی است که بسیاری از هنرجویان همیشه نسبت به آن نگرانی دارند. اما باید بدانید که سوالات فنی آیین نامه آنچنان که فکر می کنید سخت نیستند و با یک مرور ساده، می توان به سوالات چهارگزینه ای آن پاسخ داد.
در ادامه با بررسی ۱۰ موضوع مهم فنی امتحان آیین نامه رانندگی، با مجله اینترنتی خودروآموز همراه باشید.
۱. موتور خودرو
دستگاهی است که انرژی حرارتی و شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی جنبشی یا مکانیکی تبدیل می کند.
در تصویر بالا یک موتور 4 سیلندر را مشاهده می کنید. که این عدد برابر با تعداد پیستون ها و شمع ها در محفظه سیلندر است.
۲. فیلتر هوا
از ورود گرد و غبار و دیگر ذرات معلق به داخل موتور جلوگیری می کند.
۳. روغن موتور
مهم ترین وظایف روغن در موتور روانکاری قطعات و کمک به خنک کاری است.
برای تصفیه روغن در موتور از فیلتر روغن استفاده می شود.
سطح روغن موتور را بوسیله سیم یا گیج روغن کنترل می کنند. میزان کارایی روغن های معمولی موتور حدود ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر است.
۴. سیستم خنککاری
سیستم خنک کاری موتور دارای اجزای مختلفی است که مهم ترین آنها عبارتند از رادیاتور، در رادیاتور، واتر پمپ (پمپ آب)، ترموستات، پروانه یا فن الکتریکی.
وظیفه ترموستات قطع و وصل کردن مدار آب از موتور به رادیاتور است.
وظیفه واترپمپ به گردش در آوردن آب داخل پوسته موتور و اطراف سیلندرها است.
سطح آب رادیاتور باید هفته ای یک بار کنترل شود. بازدید مخزن آب رادیاتور باید زمانی انجام شود که موتور خاموش و سرد است.
۵. کاربرد ضد یخ
ضد یخ در جلوگیری از زنگ زدگی رادیاتور و قطعات سیستم خنک کاری مؤثر است.
عدم استفاده از ضد یخ در تابستان می تواند منجر به جوش آورن زودتر موتور شود.
مایع ضد یخ از یخ زدگی آب در سرما جلوگیری می کند.
۶. کنیستر
قطعه ای در سیستم سوخت رسانی خودرو است که از ورود بخارهای بنزین به فضای آزاد جلوگیری می کند.
عمر مفید کنیستر حدود ۲ سال است.
۷. مبدل کاتالیست
قطعه ای در سیستم اگزوز خودرو است. گازهای مضر ناشی از فرایند احتراق در موتور با مواد موجود در کاتالیست ترکیب شده و طی فرآیندهایی شیمیایی به گازها یا مواد بی ضرر تبدیل می شوند.
۸. غربیلک فرمان
کلیدی ترین ابزار در کنترل خودرو می باشد. همچنین می تواند به عنوان بازخوردی مناسب، صحت یا عدم سلامت بخش های مهمی از خودرو همچون سیستم جلوبندی و وضعیت فرمان پذیری را آشکار نماید.
لرزش غربیلک فرمان می تواند ناشی از بالانس نبودن چرخ ها باشد.
۹. سیستم تعلیق
سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو بخشی از خودرو است که مانع از انتقال ارتعاشات و تکانهای ناشی از حرکت خودرو روی سطوح ناهموار به بدنه در حال حرکت و سرنشینان میشود.
اجزای سیستم تعلیق شامل رینگ و لاستیک، فنرها، کمک فنر، سیبک و … می شود.
حفظ تعادل و پایداری خودرو هنگام عبور از پستی یا بلندی ها، ممانعت از واژگونی خودرو هنگام گذر از پیچ های تند و در نتیجه تأمین راحتی راننده هنگام رانندگی بر عهده سیستم تعلیق است.
۱۰. کیسه هوا
یکی از تکنولوژی های پیشرفته در زمینه ایمنی خودرو، سیستم کیسه هوا یا ایربگ می باشد.
کیسه هوا، هنگام تشخیص ضربه ناشی از تصادف در کسری از ثانیه باز می شود.
فعال شدن کیسه هوا در حالتی که کمربند ایمنی بسته نشده باشد، نتایج مخرب تری خواهد داشت. بنابراین کمربند ایمنی حتما باید در هر شرایطی بسته شود.
چهار سوال امتحانی از مبحث فنی آیین نامه رانندگی
وظیفه کنیستر چیست؟
۱) از ورود بخارهای بنزین به فضای آزاد جلوگیری می کند.
2) قدرت ترمز گیری را افزایش می دهد.
3) فرمان پذیری خودرو را بهبود می بخشد.
4) خرابی سیستم کیسه هوا را اعلام می کند.
پاسخ: گزینه یک
کدامیک جزء وظایف سیستم تعلیق نمی باشد؟
۱- تأمین راحتی راننده
2- کنترل قدرت و شتاب خودرو
3- حفظ تعادل و پایداری خودرو هنگام عبور از پستی یا بلندی ها
4- ممانعت از واژگونی خودرو هنگام گذر از پیچ های تند
پاسخ: گزینه دو
………..، دستگاهی است که انرژِی حرارتی و شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی جنبشی یا مکانیکی تبدیل می کند.
۱- اگزوز
2- گیربکس
3- دیفرانسیل
4- موتور
پاسخ: گزینه چهار
کدام یک از موارد زیر جز سیستم اگزوز خودرو می باشد؟
۱) فیلتر هوا
2) مبدل کاتالیست
3) نشانگر سوخت
4) فن
پاسخ: گزینه دو